No i stało się. I bardzo dobrze, że się tak stało! Po kolei jednak…

   W pewne kwietniowe popołudnie Bartosz Wiśniewski z Saloniku-Literacko Artystycznego przeczytał na stronie internetowej biblioteki.org o konkursie „O Żydach i Żydówkach”, organizowanym przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Fundację Humanity in Action Polska. Dyrektor Dorota Drobnik-Stefańska nie tylko zgodziła się na jego udział 25 kwietnia  w webinarium „O Żydach i Żydówkach”, zgłoszenie Biblioteki do konkursu, ale też powierzyła mu zadanie przeprowadzenia zajęć edukacyjnych.

   Na podstawie książek o tym samym tytule jak konkurs, które dostaliśmy od Organizatorów (Dziękujemy:-), prowadzący stworzył autorski projekt „Czy inny jest winny? O hejcie i mowie nienawiści”. Michał Łoniewski z Czytelni Biblioteki Głównej zadzwonił do kilkoro pedagogów z Inowrocławia i – zaczęło się (nie tylko) w Saloniku dziać:

-poniedziałek 22 maja, godzina 1100-1215, za oknem słonecznie i ciepło, 23 żwawych uczniów z Gimnazjum nr 3 podaje przykłady obelżywych tekstów, z którymi się zetknęło; praca w grupach i odegrane scenki z celnymi ripostami, takimi jak „małe jest piękne” czy „sklep rowerowy przy ulicy Dworcowa 21” [na jakie obelgi? proszę się zastanowić…] udowadniają, że gimnazjaliści ci są nie tylko głośni i ruchliwi, ale też dowcipni i inteligentni;

-środa 24 maja, godzina 1100-1210, za oknem mżawka, 25 na początku nieco biernych uczniów z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 rozkręca się podczas spotkania i na finał pięć grup przedstawia pięć scenek, jak reagować na przykłady mowy nienawiści znalezione w dniach 16-19 maja na najpopularniejszym polskim portalu internetowym, a skierowanym przeciw Żydom, Polakom, muzułmanom, uchodźcom i kobietom. Pierwsza zasada, którą wpajano hejterom, brzmiała: „nie wrzucaj wszystkich do jednego worka!”

-środa 31 maja,  godzina 1000-1120, za oknem chmury i wiatr, 32 uczniów Gimnazjum z Zespołu Szkół Integracyjnych udowadnia w mowie i piśmie, że z hejtem styka się niemal na co dzień; próbujemy w praktyce udowodnić, że nie rękoczyny czy wyzwiska są najlepszą reakcją na nienawiść, ale zignorowanie głupiego tekstu, celny „ping-pong słowny”, a w ostateczności – zgłoszenie na policję;

-czwartek 8 czerwca,  godzina 1045-1145, trochę słońca, trochę chmur, a w Saloniku 21 przyszłych mechaników i informatyków z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 udowadnia bez trudu, że z hejtem styka się niemal przy każdej okazji i w stosunku do niemal każdego; a jak mądrze reagować na hejt? – zadanie trudniejsze, ale wykonalne…;

-piątek  9 czerwca, godzina 1200-1300, upalny dzień, a w Czytelni Regionalnej 14 przyszłych mechaników i elektryków z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 wykazuje się wiedzą i pomysłowością w nieagresywnym reagowaniu na bluzg w stosunku do mułzumanów, uchodźców, Żydów i… Polaków.

Wszystkim 115 młodym uczestnikom warsztatów i ich nauczycielom bardzo dziękujemy – wspólnie damy radę rozlewającej się fali werbalnej i niewerbalnej przemocy.

{webgallery}image0765image0766image0767image0768aimage0769image0770image0771image0772aimage0773{/webgallery}

O-ZYDACH-I-ZYDOWKACH-logotypy